67
Views

Na een dominant seizoen trok McLaren ook in Singapore de aandacht met de felle strijd tussen de twee piloten. Terwijl de Britse renstal het constructeurstitelweekend nog kan vieren, ligt de focus onvermijdelijk op de vraag: hoe lang kan het team beide coureurs eerlijk blijven behandelen in hun jacht op de wereldtitel?

Tijdens de GP van Singapore botsten beide McLaren-coureurs al vroeg in de race. Na licht contact met Verstappen schoof Norris tegen Piastri, waardoor de Australiër zijn positie verloor. Over de boordradio liet Piastri duidelijk blijken dat hij dit niet als ‘teamwork’ ervaarde.

De basisregels van McLaren, de zogenaamde “papaya rules”, zijn helder: race hard, maar laat elkaar met rust. Toch kreeg Piastri te horen dat hij zijn plek niet terugkreeg. “Dus het is oké dat Lando me van de baan duwt?”, reageerde hij verbaasd.

© DPPI/Photo News

Favorieten of voorkeursbehandeling?

Doorgaans blijft Piastri koel, vandaar ook zijn bijnaam “Ice Boy”, maar zijn frustratie was ongekend expliciet. Eerdere races wijzen op een patroon: in Hongarije speelde een gesplitste strategie in het voordeel van Norris, in Monza moest Piastri zijn tweede plek afstaan door een trage pitstop van zijn teammaat. En opnieuw in Singapore leek het team de kaarten in het voordeel van Norris te leggen.

Ex-F1-baas Bernie Ecclestone liet zich niet onbetuigd: “Het lijkt erop dat McLaren liever Norris als wereldkampioen ziet”, klonk het scherp. Piastri zelf houdt het nuchter: “Zijn er momenten die beter hadden gekund? Zeker. Maar dit is een leerproces voor iedereen.”

Het moeilijke evenwicht

Teambaas Andrea Stella erkent het probleem: “Wanneer je twee wagens vooraan hebt, hebben beide coureurs niet altijd dezelfde belangen. Het is een delicate balans.” McLaren probeert gelijke kansen te bieden: identieke auto’s, dezelfde strategie, geen officiële nummer één.

Singapore bracht echter een nieuwe dynamiek. Piastri, die eerder comfortabel aan de leiding stond, zag zijn voorsprong de afgelopen drie races slinken tot 22 punten. Zijn manager, oud-wereldkampioen Mark Webber, weet hoe fragiel zo’n evenwicht kan zijn – hij verloor zelf 15 jaar geleden bij Red Bull de titel van teamgenoot Sebastian Vettel.

Historisch gezien kent McLaren het spanningsveld tussen team en individuele ambitie: van Senna en Prost in de jaren ’90 tot Mercedes’ periode met Hamilton en Rosberg.

© FLORENT GOODEN/Photo News

Geen cadeautjes meer

Waar Piastri vorig jaar nog een sprintzege afstond aan Norris uit dankbaarheid, lijken er nu geen cadeautjes meer te zijn. Norris voelt de druk om eindelijk voor zijn titel te gaan, terwijl Piastri, 24 en in zijn eerste echte titelstrijd, weet dat kleine fouten het verschil kunnen maken.

Met nog zes races te gaan, staat McLaren voor een uitdaging: één verkeerde beslissing kan de broze vrede binnen het team doen barsten. Fans kunnen zich opmaken voor een spannende strijd waarin elk moment telt – zowel op het circuit als achter de schermen.

LEES OOK: Teamorders veroorzaken ophef in Monza

Categorie:
Formule 1

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *