Audi gaf een eerste blik op zijn komst naar de Formule 1 door in München het indrukwekkende R26-concept te onthullen. Op 115 dagen van de eerste race toont het Duitse merk meer dan een eenvoudige eenzitter: het presenteert een project dat zowel Audi zelf als het imago van het merk in de autosport moet transformeren.
Volgens Gernot Döllner, CEO van Audi, markeert deze stap in de F1 “een essentieel hoofdstuk in de vernieuwing van het bedrijf”. De doelstelling is duidelijk: niet deelnemen om aanwezig te zijn, maar op middellange termijn winnen. Audi wil geleidelijk groeien tot het vanaf 2030 kan strijden voor de wereldtitel, een realistische maar ambitieuze doelstelling die een diepgewortelde wil weerspiegelt om het merk te heruitvinden op basis van wendbaarheid, innovatie en technologische uitmuntendheid.
Een conceptcar die de nieuwe Audi-identiteit belichaamt
Het R26-concept is de belichaming van die visie. Als eerste mijlpaal van Audi’s nieuwe designidentiteit steunt het op vier principes: helderheid, technisch karakter, intelligentie en emotie. De kleurencombinatie – titanium, carbonzwart en Audi-rood – geeft de wagen een unieke visuele signatuur. De rode ringen, speciaal ontwikkeld voor de F1, benadrukken het strategische belang van het programma. Zoals designchef Massimo Frascella uitlegt, zal de F1-stijl “de pionier worden van een verenigende vormentaal binnen het hele bedrijf”.
Meer dan een designstatement is de Formule 1 voor Audi een ongeëvenaard technologisch laboratorium. Het reglementaire kader, met onder meer het budgetplafond en de nieuwe technische regels voor 2026, maakt de discipline ideaal om het motto “Vorsprung durch Technik” in de kijker te zetten. Met een wereldwijd publiek van meer dan een miljard kijkers biedt de F1 bovendien uitzonderlijke marketingkansen, vooral bij jonge fans die Audi wil aantrekken.
Om een sterke structuur op te bouwen, nam Audi het team van Sauber over en verzamelde het twee belangrijke F1-figuren: Mattia Binotto en Jonathan Wheatley. Voor de rijders kiest het merk voor een uitgebalanceerd duo: de ervaren Nico Hülkenberg en het veelbelovende talent Gabriel Bortoleto. Het project trekt nu al grote partners aan, zoals Adidas, BP en Revolut.

Op technisch vlak ontwikkelt Audi zijn eigen krachtbron in Neuburg an der Donau, Duitsland. De toekomstige hybride V6, ontworpen volgens de nieuwe regels die duurzame brandstoffen en meer elektrificatie stimuleren, heeft al voor het eerst in dynamische omstandigheden gedraaid. Het chassis wordt in Zwitserland gebouwd, terwijl een technische hub in het Verenigd Koninkrijk extra expertise toevoegt.
De officiële lancering van het team vindt plaats in januari 2026, gevolgd door tests in Barcelona en Bahrein. Daarna maakt Audi van 6 tot 8 maart 2026 zijn langverwachte competitiedebuut in Melbourne.



