Knappe strategie, weinig geluk
Met een agressieve driestopper wist Verstappen zijn Red Bull tot vlak achter Lando Norris te brengen, ondanks dat McLaren duidelijk over de snellere wagen beschikte. De wereldkampioen reed een indrukwekkende inhaalrace en leek even kans te maken op meer. Maar zoals dat wel vaker gaat in de Formule 1, lagen er hindernissen op de loer.
Zo was het uitgerekend teamgenoot Yuki Tsunoda die hem even ophield bij het uitkomen van de pits, en kreeg Norris onverwachte hulp van Carlos Sainz, die hem op het juiste moment DRS bezorgde. De aanvalskansen voor Verstappen droogden daardoor snel op.
Safetycar gooit wedstrijd overhoop
Een fout van Mercedes-jonkie Kimi Antonelli zorgde ervoor dat het hele veld werd opgeschud door een late safetycar. Verstappen had geen verse zachte banden meer en moest kiezen tussen oude softs of nieuwe harde banden – geen ideale situatie.
Bij de herstart had hij moeite om zijn wagen in toom te houden, verloor bijna de controle en kwam daarna in een felle strijd terecht met Charles Leclerc en George Russell. Bij die laatste liep het mis: Verstappen werd naar buiten geduwd, nam de uitloopstrook, en kwam net voor Russell weer de baan op.

Eigen rechter spelen
Wat volgde was een discutabele beslissing van Red Bull: Verstappen kreeg de opdracht om de plek terug te geven, hoewel later bleek dat dit eigenlijk niet nodig was geweest. Toch besloot hij – niet bepaald van harte – om gehoor te geven. Maar niet zonder een stevige tik uit te delen. In een onstuimige manoeuvre raakte hij de Mercedes van Russell aan de zijkant, alsof hij zijn punt extra kracht wilde bijzetten.
De stewards bleven relatief mild en legden hem een tijdstraf van tien seconden op. Daardoor verloor Verstappen zijn vijfde plaats, al leek dat hem persoonlijk weinig te kunnen schelen.
Verstappen als erfgenaam van Schumacher?
De actie riep herinneringen op aan Michael Schumacher, die in zijn tijd ook niet terugdeinsde voor controversiële acties wanneer de frustratie toesloeg. De drang om altijd te winnen, zelfs wanneer de omstandigheden tegenzitten, zit diep bij dit type kampioenen. En net als Schumacher toont Verstappen zich niet snel schuldbewust na zo’n incident.
Toch is het net dit rauwe randje dat Verstappen zo’n unieke figuur maakt in het moderne F1-landschap. Hij combineert uitzonderlijk talent met een ontembare strijdlust – maar dat heeft een prijs. Zeker nu de concurrentie dichterbij komt en hij niet meer op automatische piloot naar overwinningen rijdt, duiken ook de minder fraaie kanten weer op.
De GP van Spanje was dus meer dan een race: het was een blik in de ziel van een kampioen die alles op alles zet – en soms over de schreef gaat.