De 24 Uur van Le Mans is een jaarlijks terugkerende mythe. En dat is niet toevallig: het is een van de meest veeleisende races ter wereld. Maar wie kan er in 2025 winnen? In de koningsklasse Hypercar lijkt Ferrari het te kloppen team. Na twee opeenvolgende algemene zeges én een seizoensstart met drie overwinningen in het WEC (Losail, Imola, Spa) zet de Scuderia sterke 499P’s op de baan, perfect op elkaar ingespeeld met hun rijders. Toyota, jarenlang de dominante kracht, hoopt zich na enkele recente teleurstellingen opnieuw te bewijzen. En dan is er Porsche, dat met vier 963’s – onder andere met Laurens Vanthoor aan het stuur – grote ambities koestert. De Belg, vorig jaar nog wereldkampioen in het WEC, droomt ervan om de vier grote klassiekers in endurance te winnen. Alleen Le Mans ontbreekt nog. Een overwinning zou de kroon zijn op een al indrukwekkende carrière.
En daarmee zijn de Belgische kansen nog niet uitgeput. Laurens’ broer, Dries Vanthoor, komt aan de start met BMW, ondersteund door het Belgische WRT. Die combinatie wil de hiërarchie op z’n kop zetten. De M Hybrid V8 kende een moeilijk 2024, maar boekte duidelijke technische vooruitgang. WRT liet zich de voorbije jaren al opmerken in GT-wedstrijden en hoopt op een exploot in de Sarthe. Stoffel Vandoorne tenslotte, actief bij Peugeot, lijkt iets meer achterop te lopen. De 9X8 blijft moeite hebben om mee te draaien met de top, en een podium zou al een verrassing van formaat zijn.
De strijd in GT3: veel variatie en Belgische hoop
In de LMGT3-klasse – toegankelijker maar net zo competitief – zijn maar liefst negen constructeurs vertegenwoordigd. Porsche, de winnaar van 2024 met Manthey Racing, komt terug met stevige line-ups. Onder hen de Luikse Sarah Bovy, die deel uitmaakt van het bekende Iron Dames-team. Ondanks een moeizame voorbereiding zou zij wel eens voor verrassingen kunnen zorgen. De “BoP” (Balance of Performance) blijft een onzekere factor, maar de ervaring van Manthey en de betrouwbaarheid van de 911 GT3-R maken van Porsche een absolute favoriet.

Ferrari is met vijf 296 GT3’s goed vertegenwoordigd, vooral via AF Corse, al zijn de rijderscombinaties van wisselend niveau. Lexus liet zich opmerken met de snelste tijd tijdens de testdag, ondanks een verouderd model. En onderschat ook de Corvette Z06 GT3.R niet, bestuurd door de ervaren amateurpiloot Tom Van Rompuy – volgens velen een van de beste amateurpiloten van het veld.
Le Mans 2025: een Belgisch keerpunt?
De broers Vanthoor, Bovy, Van Rompuy, Vandoorne… Zelden stonden er zoveel Belgische namen op zoveel fronten paraat. Sinds de laatste Belgische zege van Jacky Ickx in 1982 lijkt er eindelijk opnieuw sprake van een serieuze kans op een algemene overwinning. Als Laurens Vanthoor en zijn Porsche hun topniveau halen, kan 2025 wel eens een einde maken aan jaren van Belgische droogte. In elke categorie lijken de Belgen sterker gewapend dan ooit om écht mee te strijden.