10
Views

Al enkele jaren werkt een invloedrijke groep binnen het peloton aan een nieuwe visie op het internationale wielrennen. Met het OneCycling-project wilden ze een Super League oprichten die de beste renners ter wereld samenbrengt in een hertekend wedstrijdschema. De belofte: spectaculairdere koersen, een gemoderniseerd economisch model en gecentraliseerde inkomsten – naar het voorbeeld van grote sportcompetities als het voetbal of de Formule 1.

In dit nieuwe systeem zouden ploegen niet langer uitsluitend afhankelijk zijn van sponsors, maar ook inkomsten kunnen genereren uit tv-rechten en ticketverkoop – bronnen die nu grotendeels afwezig zijn in het wielrennen. Er stond bovendien serieuze financiële ondersteuning klaar: Saoedische investeerders waren bereid om maar liefst 250 miljoen euro in het project te steken. Grote teams als Visma | Lease a Bike en Soudal Quick-Step hadden hun steun al toegezegd.

UCI gooit de deur dicht… voorlopig

Ondanks deze ruggensteun heeft de Internationale Wielerunie (UCI) beslist om OneCycling niet op te nemen in de officiële WorldTour- en Women’s WorldTour-kalenders. Het Directiecomité, dat deze week in Frankrijk bijeenkwam, wees het voorstel af wegens meerdere onverenigbaarheden met de huidige regels en bestuursnormen. Meer fundamenteel werd de sportieve logica van het project in twijfel getrokken.

© Vincent Kalut/Photo News

In haar persbericht verwelkomt de UCI wel de toegenomen interesse van investeerders in de sport, maar betreurt ze het gebrek aan structurele coherentie van het OneCycling-model. Volgens de UCI strookt de voorgestelde formule niet met het competitieve evenwicht en de fundamentele principes waarop de wielerorganisatie steunt.

Op weg naar een compromis?

Toch is de deur nog niet definitief dicht. De UCI beseft maar al te goed wat er op het spel staat, zowel sportief als economisch, en toont zich bereid om het gesprek voort te zetten. De organisatie stelt voor om samen met de initiatiefnemers van OneCycling – en vergelijkbare projecten – te werken aan een meer internationaal georiënteerde kalender én aan een geleidelijke modernisering van het economische model van het wielrennen.

De Super League in het wielrennen ligt voorlopig stil, maar de wil tot verandering blijft. De revolutie zal dan misschien niet plaatsvinden in 2026, maar de fundamenten voor een meer gecontroleerde evolutie lijken wel degelijk gelegd.

Categorie:
Wielrennen

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *