Hij was een van de pijlers van de moderne Formule 1: sinds 2005 belichaamde Christian Horner Red Bull Racing. Een team dat hij eigenhandig had opgebouwd en wist om te vormen tot een winnende machine. De beginjaren waren moeilijk, maar uiteindelijk bereikte hij de top – eerst met Sebastian Vettel, daarna met Max Verstappen. De Brit wist zijn stempel op het team te drukken. Maar het seizoen 2025 is op alle vlakken rampzalig verlopen, en dat lijkt het abrupte einde van het Horner-tijdperk bij Red Bull te hebben betekend. Met onmiddellijke ingang is hij vervangen door Laurent Mekies, die tot dit moment de leiding had over het zusterteam Racing Bulls.
De timing is ongelukkig: Horner had een contract tot 2030. Zijn plotselinge vertrek onderstreept de ernst van de crisis die het team teistert. En die crisis is reëel: in enkele maanden tijd is Red Bull van onbetwiste favoriet gedegradeerd tot outsider.

Een nachtmerrieseizoen
Red Bull maakt een ware lijdensweg door. Halverwege het seizoen staat het team slechts vierde in het constructeurskampioenschap, op 288 punten van McLaren. Max Verstappen ziet zijn titelambities ook vervagen, met een achterstand van 69 punten op Oscar Piastri. De conclusie is duidelijk: de auto is verouderd, vooral sinds McLaren in mei een grote upgrade heeft doorgevoerd.
Maar de problemen beperken zich niet tot de prestaties op het circuit. Ook het interne beleid bij Red Bull ligt onder vuur, met name de keuze om Yuki Tsunoda te verkiezen boven Liam Lawson. De Japanner heeft in vijf races nog geen enkel punt gescoord. Daarbovenop komt het vertrek van sleutelfiguren als Adrian Newey en Jonathan Wheatley, dat het gevoel van een zinkend schip alleen maar versterkt.

Op weg naar een wederopbouw?
Met Laurent Mekies nu aan het roer, en Alan Permane aan het hoofd van het zusterteam, begint Red Bull aan een fase van wederopbouw. Die zal echter niet van vandaag op morgen zijn, want de uitdagingen zijn groot: niet alleen moet het team weer competitief worden, het zal ook Max Verstappen moeten overtuigen om te blijven. Ondanks zijn contract tot 2028 bevatten bepaalde clausules de mogelijkheid tot een vroegtijdig vertrek. En dat Mercedes hem maar al te graag zou binnenhalen, is geen geheim.
Hoewel de directie van Red Bull hem bedankt voor zijn werk, laat Christian Horner een gigantische erfenis achter. Maar het team dat achterblijft, zal hard moeten vechten om de weg naar succes terug te vinden.