6
Views

In de marge van de rally van Finland, die dit weekend plaatsvindt, heeft Hyundai Motorsport een einde gemaakt aan de onzekerheid: het team zal volgend seizoen opnieuw aan de start staan in het WRC. Deze bevestiging werd reikhalzend verwacht en valt samen met de goedkeuring van het technische reglement door de FIA en de publicatie van de kalender voor 2026. Voor de fans is de opluchting groot, net als voor de teams en vooral voor Thierry Neuville, die al meer dan tien jaar aan Hyundai verbonden is.

Als regerend wereldkampioen zal de Belg in 2026 zijn dertiende seizoen met Hyundai ingaan. Een zeldzame trouw op dit niveau, gebaseerd op een vertrouwensrelatie met het merk. Terwijl de contracten van de andere rijders eind 2025 aflopen, beschikt Neuville over een optie om het avontuur met nog een jaar te verlengen. Zijn motivatie blijft vanzelfsprekend intact en het doel blijft hetzelfde: een tweede wereldtitel veroveren.

Een krachtig signaal

Deze beslissing versterkt ook de geloofwaardigheid van het WRC, op een moment dat sommigen twijfelden aan de bereidheid van de constructeurs om zich verder te engageren. Hyundai toont hiermee duidelijk de wil om op het hoogste niveau te blijven strijden, gebruikmakend van een gestabiliseerd technisch kader en een positieve sportieve dynamiek. De recente resultaten in het rallykampioenschap speelden een sleutelrol in deze verlenging, wat bewijst dat prestaties op het terrein strategisch belangrijk blijven.

© Luca Barsali/Ipa Sport / Ipa-Agency.Net/Empics Entertainment/Photo News

De directie van Hyundai Motorsport – met Cyril Abiteboul aan het roer – ziet in dit extra seizoen een kans om zijn plannen verder uit te werken. De ontwikkeling van de Rally1-wagen gaat door en de technische teams beschikken nu over meer korte-termijnvisie om hun ambities bij te sturen.

Een nieuwe wending?

Naast deze verlenging in het rallykampioenschap breidt Hyundai zijn horizon uit. Vanaf volgend jaar maakt het premiummerk Genesis zijn debuut in het wereldkampioenschap endurance (WEC). Er komt dus diversificatie, en dat roept natuurlijk de vraag op of Hyundai ook na 2026 nog in het WRC actief zal zijn. Dat is allerminst zeker, en het komende seizoen zou dus ook wel eens het laatste kunnen zijn – zeker nu Thierry Neuville binnenkort veertig wordt.

De FIA heeft ook de WRC-kalender voor 2026 aangekondigd. Er komen enkele wijzigingen, waaronder het verdwijnen van de Centraal-Europese rally, die plaatsvond in Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië. Die wordt vervangen door de rally van Kroatië, die na een jaar afwezigheid terugkeert. De overige wijzigingen betreffen data: de rally van Japan wordt vervroegd van november naar eind mei, en die van Italië verschuift van juni naar oktober.

Categorie:
Autosport

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *