Geen wonder dus dat fietsdieven hun kans schoon zagen tijdens de Ronde van Spanje. De vrachtwagen van de mecaniciens van Visma-Lease a Bike werd opengebroken en meerdere fietsen verdwenen. Hoeveel precies, blijft onduidelijk, maar ploegbaas Richard Plugge bevestigde dat er “genoeg fietsen waren om te starten”. Gelukkig maar, want zo’n profstalen ros haal je niet zomaar bij de fietsenmaker om de hoek.
High-tech met een stevig prijskaartje
Neem bijvoorbeeld de Cervélo P5 van Primož Roglič, die Visma eerder te koop aanbood: €11.495. Voor dat bedrag koop je een kleine tweedehandswagen – of één koersfiets. Geen bling-bling, maar wel pure efficiëntie: een frame lichter dan een pak suiker, aerodynamica die in windtunnels getest wordt, en elektronisch schakelen sneller dan je vinger kan knipperen.
En soms gaat het nóg gekker: de fiets waarmee Wout van Aert in de Tour de France van 2022 iedereen zoek reed, werd onlangs geveild voor maar liefst €38.000. Inderdaad, bijna veertigduizend euro. Dat geld ging naar het goede doel, maar het geeft perfect aan wat de markt wil neertellen voor een stukje koersgeschiedenis.

Van struiken tot veilingen
De diefstal bij Visma leverde een vreemd tafereel op: drie fietsen werden teruggevonden in de struiken naast het hotel. Vermoedelijk konden ze niet allemaal in het busje van de dieven. Ironisch genoeg is het voor de gewone fan wél quasi onmogelijk om een koersfiets van een topprof te bemachtigen. De ploeg verkoopt enkel af en toe via officiële veilingen, en de prijzen knallen keer op keer door het dak.

Waarom dieven toehappen
Het antwoord is simpel: koersfietsen zijn klein, draagbaar, makkelijk door te verkopen én peperduur. Combineer dat met de mythische waarde van “de fiets van een Tourwinnaar” en je snapt meteen waarom ze zo’n gewild doelwit zijn. Alleen… zonder het juiste onderhoud, reserveonderdelen en knowhow van ploegmecaniciens is zo’n high-tech machine al snel waardeloos in handen van een gewone fietsendief.