6
Views

De wereldkampioen verschijnt aan de start van de Nürburgring Langstrecken-Serie en neemt plaats in een Porsche Cayman GT4 CS. Zijn doel is niet zozeer winnen, maar slagen: Verstappen wil de speciale A-licentie voor de Nordschleife halen.

Van “Franz Hermann” naar Max Verstappen

Het gerucht hing al langer in de lucht, maar nu is het officieel: Verstappen wil zijn toekomst verbreden richting GT3-wedstrijden. Opvallend detail: enkele maanden geleden dook hij al incognito op onder de alias “Franz Hermann”. Toen testte hij een Ferrari 296 GT3 en zette hij meteen een officieus ronderecord neer. Dat het plan serieus was, wordt dit weekend dus bevestigd.

© Luciano Maria Bisi/Photo News 

Het traject naar de Nordschleife-permit

Zelfs drievoudige wereldkampioenen krijgen geen voorkeursbehandeling: Verstappen moet net als ieder ander de procedure doorlopen. Vrijdag staat een theoriecursus en oefensessie op het programma, zaterdag moet hij minstens 14 foutloze ronden afwerken in twee verschillende wagens. Pas dan mag hij zijn felbegeerde permit in ontvangst nemen – de sleutel tot iconische uithoudingsklassiekers zoals de 24 Uur van de Nürburgring.

Niet enkel F1: Max als endurance-dromer

Volgens Duitse media stopt het niet bij dit weekend. Verstappen zou later deze maand opnieuw in actie komen, dit keer in een Ferrari 296 GT3 van Emil Frey Racing. Red Bull-sportadviseur Helmut Marko zou zijn zegen gegeven hebben: een manier om hun sterrijder hongerig en gemotiveerd te houden.

Verstappen en simracen: de perfecte training

Dat Verstappen moeiteloos de overstap maakt naar endurance, is geen toeval. De Nederlander is een fanatiek simracer en lid van het team Team Redline, een van de meest succesvolle eSports-raceteams ter wereld. Hij racet er bijna dagelijks online – vaak zelfs tot diep in de nacht.

© Photo News

Enkele weetjes:

  • Verstappen won verschillende grote iRacing-events, vaak tegen professionele simracers die enkel dáár actief zijn.
  • Hij gebruikte simracen al tijdens zijn tienerjaren als leerschool voor circuits die hij in het echt nog niet kende.
  • In interviews gaf hij toe dat de stress en concentratie in grote simraces nauwelijks verschillen van een echte Grand Prix-start.
  • Toen hij in 2020 tijdens de lockdown maanden niet in een echte F1-wagen zat, bleef hij via zijn simulator competitief op het allerhoogste niveau.

Die ervaring verklaart ook waarom Verstappen zo snel competitief is in nieuwe omgevingen: zijn overstap naar een Porsche GT4 of Ferrari GT3 lijkt voor hem meer een spelletje dan een sprong in het diepe.

Max Verstappen is duidelijk nog niet klaar met zichzelf uit te dagen. Terwijl hij de Formule 1 domineert, zoekt hij op de Nordschleife naar nieuwe uitdagingen en licenties. Voor de fans betekent dat dubbel plezier: Verstappen in F1, én straks misschien ook in de 24 Uur van de Nürburgring.

Categorie:
Formule 1

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *