Na een zomer van herstel, na een gewonnen maar duidelijk uitputtende Tour de France, keert Tadej Pogacar terug in het peloton met één vast idee: de tweevoudige titelhouder in het WK-tijdrijden uitdagen. De wereldkampioen op de weg in 2024 heeft bewust gekozen voor een lichtere voorbereiding, zonder hoogtestage, om zijn energie te sparen voor het laatste deel van het seizoen. Een weloverwogen keuze, die contrasteert met zijn gewoontes en die het belang aantoont dat hij hecht aan deze Afrikaanse afspraak.
Het parcours van het tijdrijden in Kigali, 40,6 km lang met 680 meter hoogteverschil, belooft veeleisend te worden. Een configuratie die de Sloveen zou kunnen liggen, ook al dwingt de aanwezigheid van een specialist als Remco Evenepoel hem tot absolute topprestaties. “Om een renner van dit kaliber te verslaan, is een perfecte dag nodig”, erkent Pogacar. In die geest heeft hij de voorbije weken meer specifieke trainingen op zijn tijdritfiets afgewerkt dan ooit tevoren.
Uitdaging aangegaan tegen de meester
Evenepoel is tweevoudig wereldkampioen en regerend olympisch kampioen en zal zich in Rwanda logischerwijs als favoriet presenteren. Maar Pogacar komt sterk uit een seizoen dat al getekend is door zeges in de Giro en de Tour en wil bewijzen dat hij zich ook kan opdringen op een terrein waar men hem niet meteen verwacht. Zijn laatste WK-tijdrit dateert van 2023. Hij pakt deze terugkeer aan met de ambitie om de hiërarchie omver te werpen.

Naast het duel met de Belg ziet Pogacar in deze proef een kans om 2025 af te sluiten met een nieuwe grote prestatie. Het verdedigen van zijn regenboogtrui in de wegrit blijft een prioriteit, maar het tijdrijden vormt het meest stimulerende persoonlijke doel. “Ik wil hem op de proef stellen,” verklaarde hij aan de pers.
Het WK van Kigali, de eerste editie op Afrikaanse bodem, zal dus een ongekend decor bieden voor dit verwachte duel. Voor Pogacar is het seizoen nog niet voorbij: het draait nu om zijn vermogen om Evenepoel te evenaren in diens specialiteit en, misschien, om de wereldwijde hiërarchie van het tijdrijden om te keren. Wordt vervolgd…