“The Second Decision”. Een clip van tien seconden die LeBron James op sociale media deelde, met een boodschap, een datum en een uur: “De beslissing der beslissingen, 7 oktober, 12 uur #TheSecondDecision.” Een duidelijke verwijzing naar “The Decision”, de beruchte tv-special uit 2010 waarin hij zijn overstap van Cleveland naar Miami aankondigde. De sportwereld – en zelfs daarbuiten – kookte van spanning: zou LeBron James zijn sportieve pensioen aankondigen na dit seizoen?
Een simpele marketingtruc voor alcohol
Alles viel echter snel in het water. De zogezegde grote aankondiging bleek gewoon een reclamecampagne voor een alcoholmerk te zijn. We zullen dat merk hier niet noemen, om de actie noch LeBrons zelfspot te valideren. De viervoudige NBA-kampioen leek zich van de controverse bewust, want hij retweette de volledige campagnevideo met een knipoog-emoji en eentje met een uitgestoken tong. Alles daarvoor? Heeft LeBron James zijn invloed en miljoenen volgers gebruikt voor een banale alcoholreclame? Want de gevolgen bleven niet uit.
Ticketprijzen voor het laatste seizoenmatch schieten de hoogte in
Iedereen vroeg zich af of LeBron James zijn afscheid zou aankondigen na het seizoen 2025/2026, zijn 23e jaar in de NBA. Journalisten en media hadden vermoedelijk tijd en ruimte vrijgemaakt voor wat uiteindelijk weinig nieuws bleek te zijn. Fans stortten zich intussen massaal op de tickets voor de laatste wedstrijd van het reguliere seizoen. De goedkoopste plaatsen stegen van 80 dollar naar meer dan 600! Ironisch genoeg zou die laatste match tegen de Utah Jazz zijn geweest — net zoals bij Kobe Bryant. De meest fanatieke supporters (en wellicht ook enkele opportunisten) zullen flink gevloekt hebben toen de echte aard van de campagne bekend werd.
Pas op voor de terugslag
Wie de reacties onder zijn bericht of die van sportmedia las, zag snel dat de commentaren niet mals waren (om nog te zwijgen van de scheldwoorden): “Een veertigjarige man die aandacht zoekt voor een reclame”, “Dit is niet grappig”, “Al die heisa voor een reclame?”, “Waarom promoot je alcohol binnen onze gemeenschap?”. Een campagne met een maatschappelijk doel, welke dan ook, was wellicht beter ontvangen. Met zijn alcoholreclame heeft de “King” zijn imago zonder twijfel aangetast — en zijn critici hebben er een nieuw argument bijgekregen. De viervoudige MVP heeft bovendien een deel van de media tegen zich in het harnas gejaagd, wat hem later duur kan komen te staan. Zal de pers of het publiek hem de volgende keer nog ernstig nemen als hij opnieuw iets aankondigt? En kan hij zich nog beklagen over zijn behandeling door media of fans, nu hij hen zelf belachelijk heeft gemaakt?
De “King” maakte al eens een communicatieblunder met zijn eerste beslissing. Blijkbaar heeft hij daar niets uit geleerd voor zijn tweede…

© Ringo Chiu/Sopa Images/Shutterstock/Shutterstock/Photo News