20
Views

Voor de Grand Prix van Qatar draait alles deze keer om bandenmanagement. Pirelli stelt een harde limiet in: elk bandenstel mag maximaal 25 ronden gebruikt worden, wat een minimum van twee pitstops per coureur oplegt in de 57-ronde race.

De maatregel komt er na grondige analyse van het bandenverbruik in 2024. Toen bleek vooral de linker voorband zwaar te slijten, wat structurele vermoeidheid in de constructie tot gevolg had. Die extra belasting ontstaat door de hoge krachten op het Lusail-circuit: snelle bochten, ruw asfalt en agressieve kerbstones leggen de banden zwaar bloot.

Geen spektakel, maar zekerheid

De limiet van 25 ronden geldt voor alle sessies van het raceweekend – kwalificatie, sprint én Grand Prix – en omvat zelfs ronden achter de Safety Car. Alleen de opwarmronde, formatieronde en de ronden na de finish worden niet meegeteld.

Pirelli brengt naar Qatar zijn drie hardste compounds mee (C1, C2 en C3), net om die slijtage-strijd het hoofd te bieden. Door de verplichte pitstops wordt strategie extra belangrijk: wie zijn stints slim verdeelt, kan op voorsprong komen. De FIA en Formule 1 zijn akkoord gegaan met de limiet na overleg met de teams. Pirelli noemt de maatregel een veiligheidsmaatregel – geen keuze voor spektakel, maar voor zekerheid.

© Javier Jimenez/PsnewZ/Photo News

Wat betekent dit voor de race?

  • Elke coureur móét minstens twee keer binnenkomen;
  • De pitstrategie wordt cruciaal, want je mag niet “te lang sparen” op een set banden;
  • Teams moeten vooraf goed berekenen hoeveel ronden er nog over zijn per bandenset: Pirelli laat hen voor de start weten hoeveel ronden er op elke set mogelijk zijn.

Een les uit het verleden

In 2023 gold op dit circuit al een stint-limiet (18 ronden per set) vanwege kerbstone-beschadigingen. Toen moesten coureurs zelfs drie keer stoppen. Sindsdien werden er aanpassingen gedaan aan de kerbs, maar ook nu blijkt de baan nog zeer slopend voor het rubber.

Met deze veiligheidsmaatregel wil Pirelli risico’s onder controle houden, maar tegelijk verandert het de dynamiek van de race grondig. In Qatar wordt tactiek en pitstopstrategie niet zomaar een bijkomstigheid, maar mogelijk de doorslaggevende factor.

LEES OOK: GP Brazilië 2025: Norris triomfeert, Verstappen redt de eer van Red Bull

Categorie:
Formule 1

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *