Daags na haar zege in de vierde etappe heeft Lotte Kopecky (SD Worx-Protime) donderdag opnieuw een hoofdrol gespeeld in de vijfde rit van de Ronde van Spanje voor vrouwen. Ze genoot na de finish mee van de ritzege van haar Nederlandse ploeggenote Mischa Bredewold, en voorspelde dat ze na de bergrit van vrijdag niet meer in de rode leiderstrui zal zitten.
Kopecky liet, geheel volgens teamplan, in een pelotonsprint bergop Bredewold voor, ook al leek ze er makkelijk over te kunnen gaan. “Dit was een mooie dag”, zei ze in een reactie verdeeld door haar ploeg. “We namen vanaf de start de controle. Eenmaal we dichter bij de finale kwamen, werd het steeds hectischer. Zeker met de regen, we moesten dus opletten.”
Mischa Bredewold navigates the chaos as SD Worx claim their second consecutive 1-2 finish 🏆🏆 pic.twitter.com/iOVtmWOHN1
— Cycling on TNT Sports (@cyclingontnt) May 7, 2026
In de slotkilometer werd het “droomscenario” van SD Worx-Protime werkelijkheid met een 1-2’tje. “We wisten dat deze finish ons goed lag en dus wilden we proberen om op deze manier te winnen”, aldus Kopecky. “Ik hield in de gaten of er niemand van achteren opdook. Het is mooi dat Mischa de zege kon pakken.”
In de stand heeft Kopecky na een ritzege en drie tweede plaatsen al een halve minuut voorsprong op klassementsrensters als Katarzyna Niewiadoma en Pauline Ferrand-Prévot, maar dat zal volgens haar niet volstaan om vrijdag stand te houden op de eerste van twee aankomsten bergop. “Ik geniet van deze rode trui, maar na morgen zal die niet meer de mijne zijn. Maar dit waren twee hele mooie dagen!”
Bron: Belga



