109
Views

De Canadees Shai Gilgeous-Alexander is voor het tweede jaar uitgeroepen tot ‘Most Valuable Player’ (MVP) in de Noord-Amerikaanse basketcompetitie NBA. In de verkiezing haalde de sterspeler van landskampioen Oklahoma City Thunder het van de Serviër Nikola Jokic (Denver Nuggets) en de Fransman Victor Wembanyama (San Antonio Spurs). Gilgeous-Alexander is daarmee de zestiende speler die de trofee meer dan een keer wint.

De 27-jarige point guard leidde OKC vorig jaar naar de titel in de NBA en loodste het team van onze landgenoot Ajay Mitchell ook dit seizoen naar 64 overwinningen en 18 nederlagen in de reguliere competitie. Dit seizoen tekende SGA voor een gemiddelde van 31,1 punten, 6,6 assists en 4,3 rebounds en maakt hij met Oklahoma City nog steeds kans op een tweede opeenvolgende landstitel.

In de finale van de Western Conference wacht immers het San Antonio van Victor Wembanyama, die zo naast zijn eerste MVP-titel greep. De 22-jarige Fransman liet dit seizoen een gemiddelde van 25 punten, 11,5 rebounds en 3,1 assists noteren.

Nikola Jokic sleepte de trofee al drie keer (2021, 2022, 2024) in de wacht, maar werd met de Denver Nuggets in de halve finales in het westen uitgeschakeld door Minnesota Timberwolves. De 31-jarige Serviër was ook dit seizoen goed voor een indrukwekkend gemiddelde van 27,7 punten, 12,9 rebounds en 10,7 assists.

Bron: Belga

Categorie:
Basketbal

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *