De Engelse tweedeklasser Southampton, die zaterdag de finale van de eindronde in het Championship zou spelen om een ticket naar de Premier League, is uitgesloten nadat het een training van zijn tegenstander zou hebben bespioneerd. Dat maakte de Engelse voetbalbond dinsdag bekend.
Door die beslissing is Middlesbrough alsnog geplaatst voor de finale tegen Hull City, zaterdag in het Wembley-stadion in Londen.
An Independent Disciplinary Commission has today expelled Southampton from the Sky Bet Championship Play-Offs after the Club admitted to multiple breaches of EFL Regulations related to the unauthorised filming of other Clubs’ training.
— EFL Communications (@EFL_Comms) May 19, 2026
In addition, the Club has received a… pic.twitter.com/VxyXFk48BA
Southampton kan wel nog beroep aantekenen tegen de beslissing, uitgeroepen door een onafhankelijke commissie van de Engelse voetbalbond. Het beroep zou woensdag worden behandeld.
Ook een puntenaftrek van vier punten is bevestigd voor Southampton
De ‘spygate-affaire’ reikt verder dan alleen de play-offs om promotie naar de Premier League, aldus het persbericht van de organisatie achter de competitie. De club uit Southampton heeft toegegeven driemaal het verbod, om de training van een andere club in de 72 uur voor een geplande wedstrijd te observeren, geschonden te hebben. Het ging dus om Middlesbrough deze maand, maar ook om Oxford in december 2025 en Ipswich Town in april.
De sanctie die dinsdag is opgelegd wegens de herhaalde overtredingen houdt ook een aftrek van vier punten in voor het komende seizoen in het Championship.
In een verklaring juicht Middlesbrough de sanctie en de herkansing voor de finale toe. “Wij zijn van mening dat dit een duidelijk signaal uitstuurt voor de toekomst van onze sport op het gebied van sportieve integriteit”, schreef de club. Middlesbrough verloor in de halve finales van de eindronde van Southampton.
Bron: Belga



