375
Views

Tijdens de Algemene Vergadering van de Pro League is dinsdag het licht op groen gezet voor een nieuw competitieformat in de Challenger Pro League. Dat bevestigt de Pro League in een persbericht. De belangrijkste wijziging is de afschaffing van het quotum voor de U23-ploegen. In het seizoen 2026-2027 starten zo vijftien clubs.

Het quotum werd meer dan een jaar geleden ingevoerd, toen als pasmunt om een nieuw format in de Jupiler Pro League te kunnen goedkeuren. Sindsdien had de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) duidelijk gemaakt dat dat quotum, waardoor er altijd vier U23-clubs in 1B moesten zijn, niet klopte. Daardoor degradeerde Club NXT eerst alsnog, maar nadat RWDM geen licentie kreeg, blijven de beloften van de landskampioen in 1B.

De kampioen promoveert rechtstreeks naar de D1A

De beschermde status voor beloftenploegen is nu weg: “Met deze wijziging kiezen de profclubs voor een Challenger Pro League die sportief rechtvaardig en commercieel aantrekkelijk is”, aldus de Pro League in een persbericht. Verder wint de kampioen van de reeks rechtstreekse promotie op het einde van het seizoen, plaatsen 2 tot 5 spelen nog play-offs voor het laatste rechtstreekse ticket richting 1A. Onderaan zakken de twee laagst geklasseerde ploegen, welke status die ook hebben.

De vraag is of deze beslissing juridisch stand kan houden. De beslissing van februari 2025 over het format van achttien ploegen én het U23-quotum zou één en ondeelbaar geweest zijn. KAA Gent, dat zich steeds uitsprak tegen het afschaffen van de play-offs, kondigde bij vorige formatgesprekken aan ermee naar de rechtbank te zullen stappen om zo de hele beslissing te laten terugdraaien.

Bron: Belga

Article Tags:
·
Categorie:
Voetbal

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *