123
Views

Bondscoach Rudi Garcia applaudisseerde voor zijn troepen na de overwinning in Kroatië (0-2), de openingswedstrijd in de voorbereiding op het WK 2026. “Dit was een overwinning van de groep”, benadrukte de Fransman, die onder andere tactisch experimenteerde.

“Het resultaat was goed, maar de prestatie ook. Het is altijd lastig tegen Kroatië. We waren goed georganiseerd in een nieuw systeem. Maar we kunnen nog beter, want we hadden dat tweede doelpunt sneller moeten maken. Ik heb veel wissels doorgevoerd en we bleven tactisch, technisch en fysiek sterk. Dat is een goed teken. Er was geen kwaliteitsverschil, ondanks de vele wijzigingen”, reageerde Garcia tijdens de persconferentie.

Garcia wil voorzichtig blijven met Lukaku

Na het experimenteren met een systeem met drie verdedigers, is de trainer van mening dat een dergelijke opstelling “ons in bepaalde wedstrijden kan helpen. We kunnen variëren: beginnen met vier verdedigers met Onana op het middenveld en daarna overschakelen naar drie. Amadou heeft alle kwaliteiten om op die positie te spelen. De drinkpauzes stelden ons ook in staat om bijsturingen te doen. We waren sterker in de tweede helft van de eerste helft. Het was vandaag een overwinning van de groep. We weten nu dat we ook in dit systeem kunnen spelen.”

Het doelpunt van Romelu Lukaku, zijn eerste sinds de wedstrijd tegen Wales in juni 2025, is eveneens “belangrijk voor ons. Rom leeft om te scoren. We zijn blij voor hem, zoals jullie konden merken aan de vieringen na het doelpunt. Dat is goed voor zijn zelfvertrouwen. Het is een goede stap voor hem en voor ons. Maar het kan ook gevaarlijk zijn om overhaast te werk te gaan. Hij is lang aan de kant gebleven en we moeten voorzichtig met hem blijven.”

Bron: Belga

Article Tags:
· ·
Categorie:
Voetbal

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *