107
Views

“Er is geen betere manier om de voorbereiding te starten”, vertelde Youri Tielemans, de aanvoerder van de Rode Duivels, na de 0-2-zege tegen Kroatië bij rechtenhouder VTM. “Deze wedstrijd was goed om vertrouwen op te bouwen. We hebben een goeie mentaliteit getoond. We verdedigden samen in de moeilijkere momenten. Natuurlijk was nog niet alles is perfect, maar dit is zeker een goed begin.”

Tielamans zette de Rode Duivels in Rijeka op weg naar de overwinning door het openingsdoelpunt te maken. “Ik probeer altijd op te duiken in de box. Die vrijheid krijgen we ook van de bondscoach. Het was een goeie actie van Doku en ik stond op de juiste plaats om te scoren.”

Ook Romelu Lukaku kon nog eens scoren, voor het eerst sinds 28 februari toen hij zijn enige goal van het seizoen voor Napoli maakte in de competitiematch tegen Verona (1-2-winst). “Het is ideaal voor Romelu”, zei Tielemans daarover. “We weten hoe belangrijk hij is voor de nationale ploeg. Hij is mentaal heel sterk. Ik ben heel blij voor hem dat hij meteen kan scoren. We zullen hem hard nodig hebben.”

Het was een verrassing dat bondscoach Rudi Garcia voor een 3-5-2-opstelling koos, maar niet voor Tielemans: “Het was de eerste keer dat we zo speelden in een wedstrijd, maar we trainden er al op in maart. Eigenlijk wilden we tegen de Verenigde Staten ook al zo spelen, maar de wedstrijdomstandigheden leenden zich er niet toe. Het is goed om te zien dat het werkte.”

Nathan Ngoy
RIJEKA, CROATIA – JUNE 02 : Ngoy Nathan of Belgium in action during a friendly match between Croatia and Belgium ahead of the FIFA World Cup 2026 on June 02, 2026 in Rijeka, Croatia, 02/06/2026 ( Photo by Jan De Meuleneir / Photo News

Ondanks de 0-2-zege tegen Kroatië wou Nathan Ngoy niet spreken van de perfecte wedstrijd. “Het was zeker nog niet perfect, want het kan altijd beter. Ik ben blij dat we gewonnen hebben, want winnen is het belangrijkste.”

“Kroatië is een goed team”, ging de verdediger van het Franse Lille verder na de zege in Rijeka. “We wisten dat er moeilijke momenten gingen komen, maar we hebben het goed gedaan. Dat we geen tegendoelpunten kregen, is heel belangrijk en we hebben zelf twee keer gescoord. Winnen is het beste gevoel.”

Ngoy blij om op het veld te staan

“Ik probeer nog niet na te denken over een rol als titularis”, was de 22-jarige Ngoy, die zijn derde cap pakte, eerlijk. “Op het veld geef ik het beste van mezelf, als ik op de bank zit supporter ik voor het team. Alles in functie van het team. We gaan naar de Verenigde Staten om te winnen. Vandaag stond ik op het veld, dus ik ben blij. We gaan zien wat de toekomst brengt. Nu nog de wedstrijd tegen Tunesië en dan op naar het WK. We willen met een goed gevoel naar de Verenigde Staten trekken.”

Ook over Lukaku had Ngoy nog lovende woorden: “Romelu is als een grote broer voor mij. Hij is de verbinding tussen de oude en de nieuwe generatie. Hij praat veel met de jonge jongens. Ik ben blij dat hij er is, want hij is een heel goeie speler. Goed voor hem dat hij scoort na al dat blessureleed. We hebben hem nodig.”

Met Matias Fernandez-Pardo maakte dinsdagavond een ploegmakker bij Lille zijn debuut voor de Rode Duivels: “Matias is heel compleet, heel snel. Hij kan zijn tegenstander makkelijk voorbij. Het is goed dat we een type zoals hem hebben. Maar we zullen iedereen nodig hebben.”

Bron: Belga

Article Tags:
· ·
Categorie:
Voetbal

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *