De 37-jarige Brit, die eerder succes boekte met het juniorenteam Hitech Grand Prix, verlaat het team te midden van interne spanningen en tegenvallende prestaties op het circuit. Flavio Briatore, de voormalige teambaas van Benetton en Renault, neemt voorlopig de leiding over bij het Franse team.

Interne spanningen en sportieve malaise
Oakes’ vertrek komt op een moment dat Alpine slechts negende staat in het constructeurskampioenschap, met enkel Pierre Gasly die punten wist te scoren. Rookie Jack Doohan blijft voorlopig puntloos, wat de druk op het team verhoogt. Volgens verschillende bronnen zou er binnen het management onenigheid zijn over de positie van Doohan, waarbij Briatore zou aandringen op een vervanging door de Argentijnse reservecoureur Franco Colapinto.
Briatore terug aan het roer
De 75-jarige Flavio Briatore, die sinds 2024 als uitvoerend adviseur aan Alpine verbonden is, neemt nu de dagelijkse leiding op zich. Zijn terugkeer is opmerkelijk, gezien zijn controversiële verleden in de Formule 1. In 2009 werd hij levenslang geschorst vanwege zijn rol in het ‘Crashgate’-schandaal, hoewel die schorsing later werd opgeheven. Briatore’s invloed binnen Alpine is de laatste tijd toegenomen, met plannen om vanaf 2026 over te stappen op Mercedes-motoren en het stopzetten van de eigen motorontwikkeling.

De toekomst van Alpine
Met Briatore aan het roer staat Alpine voor een cruciale periode. De mogelijke vervanging van Doohan door Colapinto zou al vanaf de Grand Prix van Emilia-Romagna kunnen plaatsvinden. Daarnaast blijft de vraag of Briatore’s aanstelling tijdelijk of permanent is. Wat wel zeker is, is dat Alpine dringend stabiliteit en betere resultaten nodig heeft om de neerwaartse spiraal te doorbreken.
Voor Belgische fans en volgers van de Formule 1 blijft het afwachten of deze veranderingen het gewenste effect zullen hebben. De komende races zullen dan ook cruciaal zijn voor het team uit Enstone.